Yrityskauppasektori käy kuumana – älä jää yksin mikäli mietit yrityksesi myyntiä

Vuosi 2021 oli kiireinen yrityskauppojen suhteen sekä Suomessa että maailmalla. Meidän tuntemuksiemme mukaan sama trendi jatkuu myös vuoden 2022 aikana. Jos koet, että olisi aika siirtää yritys uudelle omistajalle, mutta prosessi on tuntematon, ei tarvitse jäädä yksin, vaan ota asia puheeksi asiantuntijan kanssa.

Vuonna 2021 yrityskauppoja tehtiin maailmanlaajuisesti merkittävä määrä ja merkit viittaavaat siihen, että trendi jatkuu myös tästä eteenpäin. Yrityskauppojen määrän kasvua on vauhdittanut muun muassa markkinoilla oleva runsas pääoma, joka etsii erilaisia sijoituskohteita, talouden noususuhdanne sekä se, että yrityksen ostaminen nähdään yhä useammin vaihtoehtona uuden yhtiön perustamisen sijaan. Olemassa olevan yrityksen ostamisella saadaan hyödynnettyä yrityksen kerryttämä tietotaito ja liiketoimintamalli, asiakkuudet sekä henkilöstö. Tällöin uuden yrittäjän ei tarvitse lähteä kehittämään kaikkea alusta asti vaan pääsee kehittämään yhtiöitä, jolla on jo vakiintunut asema markkinoilla.

 

Yrityksen myyntiä suunniteltaessa asiantuntijat ovat apunasi

Usein yrityksen myynti on ainutlaatuinen hetki yrittäjälle ja se voi aiheuttaa päänvaivaa sekä kysymyksiä. Mikä olisi oikea hinta yritykselle? Miten lähden tavoittelemaan ostajia? Mitkä ovat verovaikutukset jne. Yksin ei kannata jäädä, sillä kokenut asiantuntija osaa auttaa sinua selvittämään ajatuksia sekä varmistamaan, että kauppaprosessin aikana tai sen jälkeen ei tule ikäviä yllätyksiä.

Yrityksen myynti on ainutlaatuinen hetki yrittäjälle. Asiantuntija auttaa yrittäjää saamaan vastauksia päänvaivaa aiheuttaviin kysymyksiin ja varmistamaan, että kauppaprosessin aikana tai sen jälkeen ei tule ikäviä yllätyksiä.

Myös yrityskaupoissa suunnittelu ja valmistelu on tärkeä osa prosessia. Ennen kuin yritystä lähdetään myymään tulisi miettiä mikä olisi sopiva hinta yritykselle ja halutaanko myydä koko yritys vai vain osa siitä. Jos jotain osia halutaan erottaa yhtiöstä voidaan myydä joko vain liiketoiminta tai toteuttaa jakautuminen ennen yrityskauppaa. Tällöin on hyvä istua alas yhdessä asiantuntijan kanssa ja miettiä eri skenaarioita sekä niiden verovaikutuksia.

Yrittäjällä on myös usein syntynyt vahva tunneside omaan yritykseen ja hänen onkin vaikea arvioida objektiivisesti yrityksensä arvoa. Asiantuntijan tehtäviin usein kuuluukin laskea realistinen arvo myytävälle kohteelle, jota voidaan käyttää hyödyksi kauppaneuvotteluissa.

Mahdollista myyntiä ennen kannattaa myös varmistaa, että dokumentaatio on kunnossa yrityksessä, sillä ostaja tulee tarvitsemaan sitä, jotta tietää mitä on ostamassa. Kattava dokumentaatio herättää myös luottamusta ostajassa ja nopeuttaa neuvotteluiden kulkua.

 

Asiantuntija on tukenasi koko prosessin ajan

Yrityksen myynti voi olla pitkäkin prosessi ja samaan aikaan yrittäjän pitäisi pystyä kehittämään liiketoimintaansa, jotta se näyttää houkuttelevalta ostokohteelta. Kaikkeen ei ole kuitenkaan aikaa eikä välttämättä osaamistakaan. Pahinta olisi, jos prosessi veisi yrittäjän energiat ja lisäksi lopputulos olisi epämiellyttävä. Asiantuntijan tehtävä onkin varmistaa, että prosessi etenee suunnitelmien mukaan ja lopussa tehtävä kauppakirjojen allekirjoitus tuntuu oikealta ratkaisulta. Tällöin ei tarvitse jäädä katumaan jälkikäteen ja voi hyvillä mielin luopua itselle tärkeästä asiasta.

Asiantuntijan tehtävä on varmistaa, että kauppaprosessi etenee suunnitelmien mukaan ja lopussa tehtävä kauppakirjojen allekirjoitus tuntuu yrittäjästä oikealta ratkaisulta.

 

Mikäli olet suunnitellut yrityksesi myyntiä me Rotiolla olemme valmiita auttamaan sinua prosessin jokaisessa vaiheessa. Ota rohkeasti yhteyttä ja mietitään asiaa yhdessä.

Ota yhteyttä