Etusivu

Apuna yrityskaupassa myyjälle ja ostajalle

Veli-Matti Ollikainen
31.05.2021 Asiakastarinat Yrityskauppa

Perhekotia Haapavedellä yli 20 vuotta pyörittänyt yrittäjä Tiina Eriksson halusi myydä yrityksensä, mutta ei kenelle tahansa.  Elämäntavaksi muodostunut yritys siirtyi hyviin käsiin Vellun ja Sannan avulla.

Sekä myyjä että ostaja olivat ensi kertaa yrityskaupoilla, ja tarvitsivat tukea monessa asiassa. Tiina otti yhteyttä Velluun, ja pyysi apua sekä itselleen että ostajille – perhekodin tutuille työntekijöille.

– Minulle oli tärkeää se, että tämä yritys ei mene isoille toimijoille. Halusin, että se jää omille työntekijöilleni, jotka ovat meidän nuorille tuttuja. Halusin, että minun ”lapseni” on jatkossakin hyvissä käsissä.

Vellu ja Sanna tutustuivat yhtiöön lukujen valossa ja haastattelemalla Tiinaa aiheen tiimoilta useaan otteeseen. Sen jälkeen keskusteltiin myös ostajien kanssa, ja sovittiin hinta, kauppaehdot sekä aikataulu.

Mistä rahoitus?

Suurimmaksi haasteeksi sekä Tiina että ostajat tunnistivat rahoituksen. Vellu aloitti ostajien tukena rahoitusneuvottelut pankin ja Finnveran kanssa. Yksi ostajista, Jussi Leinonen, muistelee prosessia:

– Etukäteen meillä oli paljon mörköjä ja sellaisia ajatuksia, että voiko tämä ylipäätään onnistua, saadaanko rahoitusta, ja kuka meitä neuvoo. Ei me osata tämmöistä itse! 

Rahoittajia varten laadittiin erilaisia laskelmia toteutuneista luvuista sekä ennusteet tulevaisuudesta. Rahoituksen hankkiminen oli pitkä prosessi, mutta lopulta se järjestyi hyvien laskelmien ja onnistuneiden neuvotteluiden päätteeksi.

– Vellu auttoi hirveästi rahoitusjärjestelyissä ja pankin kanssa neuvotteluissa. Samalla hän avasi prosessia meillekin, jotta pysyimme koko ajan kärryillä. Sieltä tuli minulle paljon uusia oppeja, mistä en olisi voinut uneksia enkä haaveillakaan, Leinonen kertoo.

Yrityskaupan asiakirjat kuntoon

Rahoituksen järjestyttyä päästiin kirjoittamaan kauppakirjat ja toteuttamaan varsinainen kauppa. Kauppahinnan maksuaikataulu sovittiin molemmille osapuolille sopivaksi. Lopuksi Vellu ja Sanna auttoivat myyjiä myös veroilmoitusten teossa.

– Olipa se sitten jotakin verotukseen liittyvää tai mihin tahansa, niin aina tuli vastauksia kuin apteekin hyllyltä, kiittelee Leinonen.

Myös Tiina muistelee kaupantekoprosessia lämmöllä.

– Parasta Vellun ja Sannan kanssa työskentelyssä oli avoimuus ja se suunnaton asiantuntemus, joka sieltä koko ajan loisti. Oli tosi luottavainen olo siitä, että kaikki asiat menevät niin kuin pitää.

Vinkit yrityskauppaa suunnittelevalle?

Leinonen ja Eriksson ovat helpottuneet pitkän, mutta onnistuneen projektin lopputuloksesta.

Fiilikset ovat vähän yllättyneetkin: tämä olikin näin helppoa. Kaikki on mahdollista, paljon on kiinni siitä, minkälaisen tiimin ympärilleen saa.

Tiina Eriksson jatkaa myös hyvillä mielin eteenpäin.

– Ihana asia on, että tämä jäi meidän työntekijöille, kolmelle hienolle tyypille jotka jatkavat tätä työtä, ja nuoret jäivät tuttuihin käsiin. Tämä yritys ei mennyt vieraille, tämä meni omille.

Minkä vinkin Tiina haluaisi antaa yrityskauppaa suunnittelevalle?

– Sanoisin, että aloita ajoissa ja käytä asiantuntijoita. Sillä tavalla pääsee eteenpäin, yksin ei kannata puurtaa.

 

Valmiina auttamaan sinunkin yrityskaupassasi! Ota yhteyttä niin jutellaan lisää.

Ota yhetyttä