Etusivu

Yrityskauppaan valmistautuminen

Veli-Matti Ollikainen
14.02.2025 Ajankohtaista Yrityskauppa

Suurimmalla osalla yrittäjiä on ennemmin tai myöhemmin edessään tilanne, jolloin yrityksen myyminen on ajankohtaista. Kyseessä voi olla yritystoiminnan siirto seuraavalle sukupolvelle yrityskaupan kautta, tai myynti ulkopuoliselle voi olla yrittäjän eläköitymissuunnitelma. Yrityskauppaan valmistautuminen aloitetaan tyypillisesti liian myöhään, vaikka suoranaista oikeaa vastausta valmistelun aloittamisajankohdalle ei olekaan. Tiettyjä toimenpiteitä kannattaa kuitenkin ajoittaa tuleville vuosille kun yrityksen myynti on aiheellista.

Minkälainen yritys on ostajalle houkutteleva?

Aivan ensimmäiseksi yrityksellä on oltava tulevaisuus. Liiketoiminnan on oltava sellaista, jolla on kysyntää tulevaisuudessakin. Kannattavaa liiketoimintaa tekevä yritys on yleensä lupaava, mutta muutama tappiollinen vuosikaan ei ole välttämättä huono asia. Ostajalla voi nimittäin olla selkeä visio siitä, kuinka yrityksen potentiaali saadaan hyödynnettyä paremmin ja ohjattua liikevaihto nousuun. Näissä tapauksissa kauppahinta on usein alhaisempi kuin hurjaa voittoa tekevillä yrityksillä.

Myyjän kannattaa siis asettua ostajan saappaisiin ja pohtia, voiko yritys tarjota ostajalle olemassa olevaan liiketoimintaan jotain lisäetua, kuten uusia toimialoja, osaajia tai maantieteellisiä aluevaltauksia. Erityisesti tilanteissa, joissa ostaja on kilpailija, yrityksen mukana ostetaan lupaavia asiakassuhteita.

Teetä yrityksen valuaatio vuosia etukäteen

Yrittäjä voi aloittaa valmistautumisen jopa 10 vuotta etukäteen, mutta yleensä näin pitkälle valmisteluajalle ei ole tarvetta. Tärkein lähtökohta on määrittää haluttu kauppahinta, eli yrityksen valuaatio. Jos yrityksen arvo on valuaation hetkellä 200 000€, tulee pystyä määrittelemään, minkälainen yrityksen tulisi olla jotta valuaatio ylittäisi esimerkinomaisesti tavoitellun miljoonan euron rajapyykin. Liiketoiminnan ja liikevaihdon kaksinkertaistaminen vie väistämättä useamman vuoden, ja kasvuprosentti laskee vuosi vuodelta. Valuaatiota kannattaa siis peilata omiin tavoitteisiin noin 5 vuotta etukäteen, jotta tavoitteiden saavuttamiselle olisi riittävästi aikaa.

Valuaatio on siis erinomainen työkalu yrityksen kehittämiseksi. Sen avulla saadaan paljon realistisempi arvio yrityksen todellisesta arvosta, mutta myös tärkeää tietoa kannattavista ja vähemmän kannattavista toimista ja asiakkuuksista. Rotion yritysarvolaskurin avulla saat hyvän arvion yrityksen tämänhetkisestä valuaatiosta.

Suosittelemme vahvasti selkeän suunnitelman laatimista ja säännöllistä seurantaa, jotta yrityksen arvonnousua pystytään seuraamaan. Suunnitelman ja sen seurannan avulla voidaan nähdä selvästi, mitkä toimenpiteet ovat tehokkaimpia yrityksen liikevaihdon kohentamisessa, ja mihin ei kannata käyttää liikaa resursseja.

Yritysjärjestelyt ja yhtiörakenne kuntoon

Yritysjärjestelyt muuttavat yritystä sen toiminnan tai omistusrakenteen osalta, ja sen avulla yhtiön toimintaa voidaan esimerkiksi hajauttaa erilaisiksi liiketoimintakokonaisuuksiksi. Yrityksen myynnin ollessa tavoitteena, kannattaa yritysjärjestelyihin ryhtyä 2-3 vuotta etukäteen, jotta saavutetaan halutut tavoitteet muun muassa verotehokkuuden osalta. Yritysjärjestelyihin kannattaa ehdottomasti ottaa tueksi asiantuntija, sillä järjestelyt ovat monivaiheisia ja jokainen yritys on rakenteeltaan ja tavoitteiltaan erilainen.

Hyvä esimerkki on tapaus, jossa yrityksen yhdestä liiketoimintakokonaisuudesta halutaan luopua myynnin kautta. Tässä tapauksessa kyseessä on jakautumisjärjestely, jossa sijoitusvarallisuutta halutaan eriyttää liiketoimintayhtiöstä ja kohentaa myytävän liiketoimintakokonaisuuden talouslukuja sekä verotehokkuutta. Itse jakautuminen kestää prosessina 4-6 kuukautta, mutta jos jakautumisen jälkeen tarkoituksena on parantaa kyseisen liiketoiminnan liikevaihtoa, kannattaa jakautuminen toteuttaa muutamia vuosia etukäteen. Lisätietoa jakautumisesta löydät täältä.

 

Yrityskauppaprosessi voi olla nopea

Itse yrityskauppaprosessi kestää tyypillisesti 6-12 kuukautta, minkä aikana etsitään potentiaaliset ostajat ja käynnistetään neuvottelut osapuolien välillä. Rotion pitkä kokemus yrityskauppojen saralla niin myyjän kuin ostajankin kumppanina on kerryttänyt kattavan kontaktipankin, josta sopiva ostaja voi löytyä hyvinkin nopeasti.

Yrityskaupoissa kumppani on lähes poikkeuksetta tae paremmasta kauppasummasta. Jos kumppani on ollut mukana aivan ensimmäisestä valuaatiosta lähtien, asiantuntijalla on erittäin selkeä kuva myytävän yrityksen vahvuuksista ja myyntivalteista, eikä hänellä myyjän edustajana ole vaikeuksia vastata ostajaehdokkaiden vaikeimpiinkaan kysymyksiin. Myös due diligence -selvityksen tekeminen saman kumppanin kanssa on ainoastaan järkevää ja osa neuvottelun työkaluja.

Mitä voi tehdä itse?

Periaatteessa kaikki toimenpiteet ovat tehtävissä itse, mutta käytännössä harvalla yrittäjällä on aikaa tai mielenkiintoa perehtyä yritysjärjestelyihin ja verosuunnitteluun. Osaavan kumppanin hankkiminen toimenpiteisiin jotka ovat oman mukavuusalueen ulkopuolella on siis järkevää paitsi käytännön kannalta, mutta myös sen vuoksi, että ulkoinen kumppani osaa katsoa yhtiötä puolueettomasti ilman tunnesiteitä. Näin yrityksen valuaatioon eivät vaikuta perheyrityksen tunnearvo tai vääristyneet käsitykset yhtiön todellisesta markkina-arvosta.

Rotiolla on kattavan kokemuksen ansiosta hyvä läpileikkaus moneen toimialaan, joten yritystoiminnan tarkastelu tapahtuu faktojen valossa. Samalla yrittäjä saa vahvistusta omille ajatuksilleen, mutta usein yhteistyön myötä löydetään myös selkeitä korjattavia kipukohtia, mutta myös vahvuuksia, joiden kautta yrityksen arvoa lähdetään kehittämään.

Osaavan kumppanin avulla yrityksen kehittäminen lopullista päämäärää kohti on yksinkertaisesti selkeämpää. Onko parempi saada yrityksen myyntiä kasvatettua kannattavuuden kustannuksella, vai parantaa kannattavuutta myymällä tuotteita tai palveluita, jotka laskevat kokonaismyyntiä? Millä toimenpiteillä liiketoiminta kaksinkertaistetaan? Jos strategiana on myydä yritys viiden vuoden kuluttua, polkua sitä kohti täytyy rakentaa – se ei synny itsestään.

Me Rotiolla rakennamme onnistuneiden yrityskauppojen polun sinun kanssasi. Asetetaan tavoite ja lähdetään sitä kohti yhdessä.

Varaa ilmainen konsultaatio