

Yrityskauppaan valmistautuminen
Yrityskauppaprosessi voi olla nopea
Itse yrityskauppaprosessi kestää tyypillisesti 6-12 kuukautta, minkä aikana etsitään potentiaaliset ostajat ja käynnistetään neuvottelut osapuolien välillä. Rotion pitkä kokemus yrityskauppojen saralla niin myyjän kuin ostajankin kumppanina on kerryttänyt kattavan kontaktipankin, josta sopiva ostaja voi löytyä hyvinkin nopeasti.
Yrityskaupoissa kumppani on lähes poikkeuksetta tae paremmasta kauppasummasta. Jos kumppani on ollut mukana aivan ensimmäisestä valuaatiosta lähtien, asiantuntijalla on erittäin selkeä kuva myytävän yrityksen vahvuuksista ja myyntivalteista, eikä hänellä myyjän edustajana ole vaikeuksia vastata ostajaehdokkaiden vaikeimpiinkaan kysymyksiin. Myös due diligence -selvityksen tekeminen saman kumppanin kanssa on ainoastaan järkevää ja osa neuvottelun työkaluja.
Mitä voi tehdä itse?
Periaatteessa kaikki toimenpiteet ovat tehtävissä itse, mutta käytännössä harvalla yrittäjällä on aikaa tai mielenkiintoa perehtyä yritysjärjestelyihin ja verosuunnitteluun. Osaavan kumppanin hankkiminen toimenpiteisiin jotka ovat oman mukavuusalueen ulkopuolella on siis järkevää paitsi käytännön kannalta, mutta myös sen vuoksi, että ulkoinen kumppani osaa katsoa yhtiötä puolueettomasti ilman tunnesiteitä. Näin yrityksen valuaatioon eivät vaikuta perheyrityksen tunnearvo tai vääristyneet käsitykset yhtiön todellisesta markkina-arvosta.
Rotiolla on kattavan kokemuksen ansiosta hyvä läpileikkaus moneen toimialaan, joten yritystoiminnan tarkastelu tapahtuu faktojen valossa. Samalla yrittäjä saa vahvistusta omille ajatuksilleen, mutta usein yhteistyön myötä löydetään myös selkeitä korjattavia kipukohtia, mutta myös vahvuuksia, joiden kautta yrityksen arvoa lähdetään kehittämään.
Osaavan kumppanin avulla yrityksen kehittäminen lopullista päämäärää kohti on yksinkertaisesti selkeämpää. Onko parempi saada yrityksen myyntiä kasvatettua kannattavuuden kustannuksella, vai parantaa kannattavuutta myymällä tuotteita tai palveluita, jotka laskevat kokonaismyyntiä? Millä toimenpiteillä liiketoiminta kaksinkertaistetaan? Jos strategiana on myydä yritys viiden vuoden kuluttua, polkua sitä kohti täytyy rakentaa – se ei synny itsestään.
Me Rotiolla rakennamme onnistuneiden yrityskauppojen polun sinun kanssasi. Asetetaan tavoite ja lähdetään sitä kohti yhdessä.