

Yrityskauppa vai uusi yritys?
Yrityskauppa: valmiit rakenteet ja asiakaskunta
Yrityskauppa on vaihtoehto, joka usein houkuttelee silloin, kun halutaan nopea pääsy toimivaan liiketoimintaan. Yrityskaupan edut korostuvat erityisesti silloin, kun ostettavalla yrityksellä on jo olemassa oleva asiakaskunta, valmis tiimi, vakiintuneet toimintaprosessit ja tunnettu brändi.
Valmiin liiketoiminnan ostaminen voi myös madaltaa kynnystä, jos yrittäjyys on itselle uutta. Tällöin aikaa ei kulu samalla tavalla aloitusvaiheen kehitystyöhön, vaan resursseja voidaan suunnata suoraan liiketoiminnan jatkamiseen ja kehittämiseen. Onnistuneen yrityskaupan kautta ostaja voi päästä käsiksi markkinaan, jonne olisi muuten vaikea tai kallis rakentaa jalansijaa.
Yrityskauppa vaatii kuitenkin huolellista suunnittelua. Ostettavan yrityksen taloudellinen tila, sopimuskanta, henkilöstö ja maine on selvitettävä perusteellisesti. Näissä tilanteissa asiantuntijan mukanaolo ei ole pelkästään suositeltavaa – se on lähes välttämätöntä.
Uuden yrityksen perustaminen: vapaat kädet ja oma visio
Yrityksen perustaminen alusta antaa yrittäjälle mahdollisuuden luoda liiketoimintamalli juuri omien arvojen, tavoitteiden ja toimintatapojen mukaiseksi. Se houkuttelee usein silloin, kun yrittäjällä on uusi tuoteidea, teknologinen innovaatio tai selkeä visio siitä, miten jokin toimiala voisi toimia toisin.
Uuden yrityksen perustaminen tarkoittaa samalla enemmän alkuvaiheen työtä: liiketoimintasuunnitelma, asiakashankinta, brändin rakentaminen ja ensimmäisten tulojen saavuttaminen vievät aikaa. Toisaalta alkuvaiheen investoinnit voivat olla maltillisempia kuin yrityskaupassa, ja riskiä voi hallita rakentamalla toimintaa asteittain.
Monelle uuden yrityksen perustaminen on myös itsessään tärkeä osa yrittäjyyttä – mahdollisuus luoda jotain omaa puhtaalta pöydältä.
Kumpi sopii sinulle?
Valinta yrityskaupan ja uuden yrityksen välillä riippuu ennen kaikkea tavoitteistasi, osaamisestasi ja resursseistasi. Jos haet nopeaa kaupallista käynnistystä ja valmis liiketoiminta houkuttelee, yrityskauppa voi olla oikea tie. Jos taas haluat rakentaa liiketoimintasi omista lähtökohdistasi ja olet valmis ottamaan aikaa kehittämiseen, uuden yrityksen perustaminen voi tarjota enemmän vapautta ja pitkän aikavälin potentiaalia.
Riippumatta siitä, kumpaa vaihtoehtoa harkitset, kannattaa liiketoiminnan aloittaminen tehdä suunnitelmallisesti. Oikein kohdennettu taloudellinen, juridinen ja strateginen tuki voi ratkaista sen, miten onnistunut startti lopulta on.
Mikäli olet liiketoiminnan aloittamisen kynnyksellä ja mietit, sopiiko yrityskauppa vai uusi yritys juuri sinun tilanteeseesi, ota yhteyttä meihin Rotiolla. Autamme mielellämme arvioimaan vaihtoehtoja, käymään läpi riskejä ja rakentamaan suunnitelman, jolla pääset liikkeelle vakaalta pohjalta.