

Matkailualan vetovoima kasvaa yrityskauppojenkin osalta
Suomalaiset matkailualan toimijat ovat kokeneet voimakkaita aaltoliikkeitä viime vuosina niin koronan kuin tyrehtyneen venäläismatkailunkin vuoksi. Elpyminen on kuitenkin tapahtunut varsin nopeasti ja nyt voidaan sanoa elettävän matkailun uutta kulta-aikaa etenkin Pohjois-Suomessa. Pellolaisella Valkea Laplandilla ja sen perustajalla Antti-Pekka Palokankaalla on ollut halukkaita ostajia jo useamman vuoden ajan, mutta vasta nyt aika oli kypsä yrityskaupoille.
Suhdanneherkkä toimiala ei sovi kaikille
Matkailu- ja majoitusalan yritykset ovat tyypillisesti raskaan taseen yrityksiä, sillä tilojen ja kaluston ylläpitäminen tuo mukanaan suuremmat kulurakenteet. Vahvasti sesonkiin perustuvalla toimialalla koko vuoden tulos on tehtävä muutamassa kuukaudessa ja suurien investointien kohdalla rahoittajiltakin vaaditaan kärsivällisyyttä ja kovaa luottoa yrityksen johtoon. Menestyville yrityksille pankki on kuitenkin merkittävä yhteistyökumppani paitsi liiketoimintaa kasvatettaessa, myös verkostoitumisen kannalta. Rotion rooli taloudellisena neuvonantajana ja monipuolisena liiketoiminnan kehittäjänä on rakentunut vuosien saatossa samalla kun luottamus on syventynyt. Asioista on osattu puhua suoraan ja päätökset muun muassa yhtiön omistusrakenteen suojaamisesta osakassopimuksella on tehty faktoihin perustuen.
Vuodesta 2002 matkailualalla toimineen Palokankaan ura kohti Valkea Laplandin nykyhetkeä rakentui pala ja toimitila kerrallaan, joista Ritavalkean matkailukeskus on tuorein omistus vuodesta 2016 lähtien. “Alun perin Ritavalkean suhteen oli ajatuksissa seitsemän vuoden projekti, josta voisi sitten siirtyä eläkkeelle. Korona viivästytti suunnitelmia ja sukupolvenvaihdos vaihtuikin yrityskauppaan, mutta koko ajan oltiin Tommin kanssa tiiviisti yhteyksissä”, Antti-Pekka Palokangas kertoo.
Valkea Laplandin omistajalla Antti-Pekka Palokankaalla on jatkossa vieläkin paremmat mahdollisuudet nauttia luonnossa liikkumisesta, vaikka se onkin aina ollut osa yritystoimintaa.
Kiinnostuneita ostajia jonoksi asti
Matkailualan vauhdikas elpyminen ja samanaikainen monipuolistuminen on näkynyt koko Lapissa, mutta edelleen on olemassa haasteita siinä, kuinka toimintaa voitaisiin pitää yllä vuoden ympäri. Työntekijöiden sitouttaminen on molemminpuolinen etu, vaikka vuoteen sisältyisikin suvantovaiheita. Tähän suuntaan ollaan kuitenkin menossa, sillä vaikka matkanjärjestäjät lopettavat lennot miltei puoleksi vuodeksi, on indie-matkailu voimakkaassa kasvussa.
Rovaniemen ja Kittilän lentokentillä nähdään rutkalti vuokra-autoja, jotka kääntävät keulan kohti rauhallisempia maisemia aina pohjoisimpaan Lappiin saakka.
Suomen ja erityisesti Lapin matkailuala ei ole vielä hyödyntänyt täyttä potentiaaliaan. Investoimalla kasvuun ja uusiin mahdollisuuksiin sekä toimimalla yhteistyössä voidaan kasvaa yhdessä siten, että matkailusta saadaan ympärivuotinen elinkeino. Toimivalle konseptille löytyy kasvumahdollisuuksia, minkä huomasi myös Antti-Pekka Palokangas.
“Kysyjiä on piisannut vuosien saatossa ja varsinkin viimeisen puolen vuoden aikana, kun huhu myyntihaluista ilmeisesti kantoi kauas. Monelle ongelmaksi koitui puutteellinen rahoitus, mutta lähes yhtä usein minulle tuli sellainen tunne, että nyt ei ehkä tiedetä mihin ollaan ryhtymässä. Yrityksen ja työntekijöiden hyvinvointi ja tulevaisuus olivat mielessä, joten onneksi lopulta löytyi tuttu ostaja jonka toimintaan on täysi luotto”, Palokangas kuvailee myyntiprosessia. Yrittäjän työkaluna neuvotteluissa oli Rotion tekemä arvonmääritys, joten kauppasummaa ei pitänyt vetää hihasta. Tottahan toki yrityksen taserakenteita ja taloutta oltiin valmisteltu myyntiä varten jo pidemmän aikaa, joten kun kauppaprosessi päätettiin käynnistää, oli kaikki jo valmiina.
Sujuva kauppaprosessi
Useampien keskusteluiden ja tunnustelujen jälkeen keskustelut yrityskaupoista virisivät Valkea Laplandin pitkäaikaisen yhteistyökumppanin kanssa. Kokenut matkailualan toimija tunsi Valkea Laplandin toiminnan varsin hyvin, ja yrittäjät tunsivat toisensa vuosien takaa. Missään saunan lauteilla kauppoja ei kuitenkaan hierottu, vaan prosessissa oli mukana niin Rotio kuin ostajankin konsultit parhaan lopputuloksen saavuttamiseksi.
Vaikka yrityskauppaprosessi käynnistettiin juuri vilkkaimman matkailusesongin kynnyksellä, pysyttiin aikataulussa varsin hyvin ja kaupat allekirjoitettiin toukokuussa 2025. Palokangas itse jää vielä toistaiseksi yrityksen taustavoimaksi varmistamaan sujuvan siirtymän uuden omistajan siipien suojaan. Länsi-Lapista mies ei kuitenkaan kovin kauas aio lähteä ansaittuja eläkepäiviä viettämään: “Perhe ja elämä ovat täällä pohjoisessa, joten mihinpä täältä haluaisikaan lähteä. Käydä voi toki vaikka Espanjan auringossa, mutta tänne palaa aina mielellään.”
Matkailualan yritykset ovat kiinnostavia ostokohteita
Yrityskauppoja Lapin matkailualalla on tehty viime vuosina paljon ja niitä tullaan tekemään myös jatkossa. Vaikka tulos tehdään talvikuukausien aikana, on yritysten kannattavuus sillä tasolla että myös ulkomaiset sijoittajat kiinnostuvat niistä. Jotta liiketoimintaa saataisiin kasvatettua, mukana tulisi olla erilaisia omistajia, kuten pelkkiä sijoittajia. Kaikesta huolimatta pelkkä raha ei ratkaise matkailuyrityksen menestystä.
Etenkin elämyksiä tarjottaessa tuote ei ole selkeä ja niin sanotusti “kova”, vaan elämys syntyy yrityskulttuurin ja työntekijöiden välittämänä. On siis oltava varma, että myös ostaja ymmärtää tämän ja osaa panostaa työntekijöihin. Kommunikaation merkitys on mittaamaton jo neuvotteluiden alkuvaiheessa, jotta ei tuhlattaisi kummankaan osapuolen aikaa yksinkertaisesti siitä syystä, että ymmärrys ei ole ollut samalla tasolla.
Yhtä lailla on mahdollista, että ulkopuolinen sijoittaja tai ostajaehdokas näkee valtavan kasvupotentiaalin yrityksessä, joka on tyytynyt tekemään tasaista mutta nousujohteista tulosta. Matkailualan PK-yritysten kasvupotentiaali on tällä hetkellä todella suurta, sillä itsenäinen matkailu kasvattaa suosiotaan ja matkailijat räätälöivät reissunsa internetin ja käyttäjäpalautteiden avustuksella. Hyvin verkostoitunut sijoittaja pystyy tuomaan yrityksen asiakkaiden nähtäville huomattavasti tehokkaammin kuin hartiapankkiin ja puskaradioon luottava yksinyrittäjä. Mikäli kasvuponnistuksiin ei ole enää itsellä kiinnostusta tai jaksamista, on hyvälle yritykselle tarjolla runsaasti jatkajaehdokkaita.
Harkitsetko yrityksen myymistä? Ota meihin yhteyttä niin me kerromme millä toimenpiteillä yrityksesi saadaan parhaaseen myyntikuntoon.

+358 50 548 0669
tommi.salminen@rotio.fi