Etusivu

Kustannustehokkuudella kilpailukykyä

Lauri Louhimaa
18.07.2024 Yrittäjän huolenpito

Pk-yritykset eli pienet ja keskisuuret yritykset ovat Suomen talouden selkäranka.

Vaikka kooltaan ne saattavat yksittäisinä yrityksinä olla pieniä, niin niiden yhteisvaikutus on valtava: ne muodostavat valtaosan maan yrityskannasta ja työllistävät suuren osan työvoimasta sekä lisäävät taloudellista kasvua ja edistävät alueellista kehitystä.

Pk-yritysten kilpailukyky

Yrityksen kilpailukyvyllä tarkoitetaan sen kykyä menestyä markkinoilla suhteessa muihin alan kilpailijoihin. Se koostuu useista eri tekijöistä, tuotteiden tai palveluiden laadusta, hinnoittelusta, asiakaspalvelusta, brändistä ja innovaatioista.

Pk-yritykset kohtaavat nykyajan globaalissa markkinassa useita haasteita kilpailukykynsä ylläpitämisessä ja parantamisessa. Yksi keskeisin haasteista on resurssien rajallisuus. Pienillä ja keskisuurilla yrityksillä rajallinen määrä pääomaa, teknologisia resursseja ja henkilöstöä vaikeuttaa kilpailua suurempien kilpailijoiden kanssa, jotka samaan aikaan saattavat käyttää miljoonia tai jopa miljardeja euroja uusiin investointeihin. Rajallisten resurssien lisäksi nopeasti muuttuva markkinaympäristö luo jatkuvasti haasteita pk-yrityksille, jotka pyrkivät säilyttämään ja kasvattamaan asemiaan markkinoilla.

Kustannustehokkuudella kilpailuetua

Pk-yrityksien rajallisten resurssien vuoksi toiminnassa on tähdättävä kustannustehokkuuteen. Kustannustehokkuudella viitataan siihen, että käytettävissä olevilla resursseilla saavutetaan mahdollisimman suuri tuotos. Kustannustehokkuus antaa yritykselle mahdollisuuden tarjota kilpailukykyisiä hintoja asiakkailleen ja samalla parantaa yhtiön tuottoa sen omistajille.

Asiakkaan ostopäätökseen ei kuitenkaan vaikuteta pelkästään hintatekijöillä, vaan myös asiakaskokemuksella on merkittävä vaikutus siihen ostaako asiakas tuotteen/palvelun myös jatkossa kyseiseltä yritykseltä. Kustannustehokkuutta kehittämällä voidaan mahdollistaa resurssien vapautuminen palvelun laadun ja asiakaskokemuksen parantamiseen, jolla vahvistetaan asiakasuskollisuutta sekä luodaan kestävää pohjaa tulevaisuudelle.

Keinot kustannustehokkuuden parantamiseen

Tässä esimerkkejä kustannustehokkuuden parantamiseen yhtiössä:

  1. Prosessien tehostaminen: Analysoi yrityksen prosesseja ja etsi tapoja tehostaa niitä. Vinkkejä voit saada esimerkiksi tutkimalla alan muiden yhtiöiden liiketoimintaa. Pyri automatisoimaan toistuvia tehtäviä, vähennä hukka-aikaa ja poista tarpeettomat vaiheet prosesseista.
  2. Hankintahintojen ja -kokojen optimointi: Kilpailuta ja neuvottele sopimuksista toimittajien kanssa. Hanki raaka-aineet ja palvelut suuremmassa mittakaavassa, jos alennuksia on mahdollista saada. Pidä huoli, että valitset luotettavat ja kustannustehokkaat toimittajat, jotka mahdollistavat tuotteiden joustavat ja nopeat toimitukset.
  3. Työvoiman tehokkuuden lisääminen: Kouluta työntekijöitäsi ja kannusta heitä ottamaan vastuuta omasta työstään. Hyödynnä työntekijöiden taitoja ja ideoita prosessien kehittämisessä. Kuuntele työntekijöitäsi ja motivoi heitä, sillä motivoituneet työntekijät toimivat työssään tehokkaammin.
  4. Ulkoista toimintaa: Ulkoista toiminta, jossa ette ole tehokkaita. Esimerkiksi taloushallinnon, asiakaspalvelun ja IT-tuen ulkoistamisella säästetään kustannuksia, kun kumppani pystyy tarjoamaan palvelun tehokkaammin ja edullisemmin.
  5. Pysy mukana teknologian kehityksessä: Investoi teknologiaan, joka tehostaa liiketoimintaa. Esimerkiksi erilaiset automaatiot, tietojärjestelmät ja tekoäly voivat vähentää manuaalista työtä sekä virheitä.
  6. Hyödynnä nykyaikaisia markkinointikanavia: Sosiaalisen median ja hakukonemarkkinoinnin avulla voidaan kustannustehokkaasti tavoittaa laaja, mutta tarkasti kohdennettu yleisö. Samalla markkinointituloksia pystytään seuraamaan reaaliaikaisesti, mikä mahdollistaa markkinoinnin optimoinnin ja varojen tehokkaan käytön.
  7. Varastohallinnan parantaminen: Pyri pitämään varastotasot optimaalisina. Liiallisen varaston ylläpito sitoo pääomaa ja lisää riskejä, jos tavara ei käy kaupan. Lisäksi optimoimalla varaston koon sopivaksi voit säästää toimitilakuluissa. Varastohallinnointiin on hyvä ottaa avuksi varastonhallinnointijärjestelmä, joka auttaa seuraamaan varastotasoja reaaliajassa sekä hallitsemaan tilauksia ja toimituksia.
  8. Energiatehokkuuden optimointi: Mikäli liiketoimintasi kuluttaa paljon energiaa, niin pyri käyttämään energiatehokkaita laitteita ja valaisimia sekä seuraamaan energiankulutusta.

 

Yrityksen kilpailukyvyn parantaminen ei kuitenkaan rajoitu pelkästään näihin keinoihin: yhtä tärkeää on myös mitata ja analysoida yrityksen kilpailukykyä jatkuvasti. Lue lisää kilpailukyvyn mittaamisesta ja siitä, kuinka voit hyödyntää mittauksista kerättyä tietoa.

 

Mietityttääkö sinua yrityksesi kilpailukyky? Me Rotiolla olemme valmiita tukemaan sinua kaikkien kysymyksien kanssa – ota rohkeasti yhteyttä!

Ota yhteyttä